Mexico

In de voetsporen van Frida Kahlo • Mexico

13 dagen

Wanneer

• van 25 oktober tot 6 november 2024

Prijs

• € 3330 pp excl.vluchten

In deze reis ontmoeten we naast Frida Kahlo en Diego, ook hedendaagse vrouwelijke artiesten in de bruisende hoofdstad Mexico City, in de koloniale parel Oaxaca en in de verschillende Zapoteken-dorpjes in de Oaxaca-vallei.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

Frida Kahlo is ongetwijfeld de meest bekende Mexicaanse artieste. Samen met haar man Diego Rivera speelde ze een belangrijke rol in het Mexicaanse artistieke en politieke leven van de jaren ‘40.  Geboren in 1907, beslist ze op vroege leeftijd dat ze niet het leven wil leiden van een doorsnee Mexicaanse vrouw. Ze verlangt er intens naar te reizen en te studeren, en kiest resoluut voor vrijheid en genot. Tot vandaag blijft Frida Kahlo een inspiratiebron voor vele vrouwen.  Een ontmoeting met Mexicaanse vrouwelijke artiesten in Mexico-Stad en Oaxaca.

‘De dag van de Doden’ is zonder twijfel één van de belangrijkste dagen van het jaar voor de Mexicaanse families. Familieleden en vrienden komen samen om de dierbare overledenen te herdenken en om hen te helpen in hun spirituele reis. In de Mexicaanse cultuur wordt de dood ervaren als een natuurlijk deel van de menselijke cyclus. Deze dag is geen triest moment, integendeel het is een feest want de dierbare komen op bezoek.

We beleven dit mee op het einde van de reis.

Deze reis is een exclusieve editie. We reizen met een heel klein groepje om de Día de muertos-beleving ten volle te kunnen meemaken.

Logies

In Mexico-Stad logeren we midden in het kloppende hart van het historische centrum. Het gerenoveerde gebouw uit 1700 combineert tijdloze elegantie en eigentijds comfort.

Terwijl we in Oaxaca in een gezellig historisch hotel overnachten, verblijven we in de bergen in een klein en gezellig hotel. De laatste nacht eindigen we comfortabel en in grandeur.

Storytelling

De storyteller voor deze reis is de gedreven en gepassioneerde gids

Murielle Coppin, een Belgische vrouw die al jaren in Mexico woont en het land op-en-top kent.

Na haar studies Romaanse Filologie groeide bij Murielle haar liefde voor de Spaanse taal en de Spaanssprekende wereld uit tot een ware passie.  Haar vele reizen in Latijns-Amerika combineerde ze telkens met vrijwilligerswerk of journalistiek. Maar het is in Mexico dat ze haar hart verloor, daarom verhuisde ze in 2005 naar dit bijzondere land.  De Mexican way of life…Murielle krijgt er nooit genoeg van. Haar liefde voor dit land weet ze met veel enthousiasme te delen met haar reizigers…México is mágico… Bienvenidos!

Reisroute

Dag 1:  Verwelkoming in Mexico-Stad

Na onze internationale vlucht komen we ‘s avonds aan in de metropolis Mexico-Stad, één van de grootste en meest fascinerende steden ter wereld.

Dag 2: Ontmoeting met de Muralisten

We beginnen de dag met de wereldberoemde muurschilderingen van Diego Rivera. Daarna dompelen we ons onder in de Zocalo, het hart van Mexico, waar je de drie periodes uit de Mexicaanse geschiedenis vertegenwoordigd ziet: de tempelruïnes van Tenochtitlan, de kathedraal en koloniale gebouwen van de Spanjaarden en de hedendaagse flatgebouwen.

Dag 3: Las Dos Fridas met Zondaagse sfeer

's Morgensvroeg maken we een fietstocht langs grote avenues, het Chapultepec-park en populaire, hippe wijken. We houden halt aan het museum van Moderne kunst om het grootste zelfportret dat Frida schilderde te bewonderen.

Dag 4: De stad van de goden

Het is onmogelijk Frida Kahlo en haar tijdsgeest te begrijpen zonder terug te gaan naar het precolumbiaanse verleden dat de wortels van de Mexicaanse identiteit vormt. Vandaag brengen we dan ook een bezoek aan Teotihuacan, de stad van de goden en de grootste antieke site nabij Mexico-Stad.

Dag 5: We love Frida

Nadat we ons vier dagen ondergedompeld hebben in Mexico-Stad, zijn we helemaal klaar voor de ontmoeting met Frida Kahlo. We bezoeken de Frida en Diego Studio’s en wandelen doorheen de leuke artiestenwijk San Angel.

In 'La Casa Azul', het geboortehuis van Frida, reizen we terug naar hun leven als bohemiens.

Dag 6: Naar de roots in Oaxaca

Vandaag maken we een mooie busrit naar de staat Oaxaca, waar Frida’s roots liggen. De stad is niet alleen een koloniale parel, maar ook een uiterst gezellige en artistieke stad in een vallei met Zapotekendorpjes.

Dag 7: Dia de muertos doet zijn intrede

In de ochtend verkennen we samen de stad Oaxaca en komen helemaal in de sfeer van Allerheiligen. We gaan samen naar de markt om allerlei voorwerpen te kopen om daarna samen bij een lokale familie ons altaar in gereedheid te brengen. Neem zeker een voorwerp en/of foto van je dierbare overledenen mee die je wil herdenken.

S’avonds trekken we naar het kerkhof om ook daar de bijzonder sfeer op te snuiven.

Dag 8: Kuieren op de markt en Día de Muertos

Vandaag is het vrijdag, 'día de plaza' in Ocoltan. Vanuit alle dorpen van de vallei zakken de Zapoteken af naar de markt, een smeltkroes van geuren en kleuren. In een dorp befaamd om zijn prachtige zwarte keramiek bezoeken we een ambachtsatelier.

In de namiddag trekken we naar een leuke wijk in Oaxaca om ook daar te genieten van de sfeer aan de kerkhoven.

Dag 9: Het ambachtsatelier bij de Zapotekenvrouwen

We trekken naar een afgelegen dorp en volgen er samen met een groep lokale Zapotekenvrouwen een ambachtsatelier. In de namiddag trekken we naar het Zapotekendorp Teotitlan waar we leren hoe ze tapijten maken, van het spinnen van de wol, over het verven tot het weven zelf.

Dag 10: Mole en Temazcal

Een magisch dorp in de Sierra Norte. We gaan op bezoek bij doña Rosa met wie we samen 'mole'maken, het meest typische Mexicaanse gerecht. In de late namiddag  voeren we een ‘temazcal’ uit – een ritueel dat bestaat uit een rituele reiniging, een massage en een zweethut.

Dag 11: Terug naar Oaxaca

In de ochtend genieten we van Moeder Natuur in deze prachtige omgeving.

Rond de middag keren we terug naar Oaxaca en kan je nog genieten aan het zwembad. Oaxaca is ook een zeer fijn stadje om gewoon wat rond te kuieren, galerijtjes te bezoeken of wat te shoppen.

Dag 12: Ceremonieel Zapoteeks centrum Monte Alban

Met een bezoek aan de indrukwekkende archeologische site van Monte Alban is onze reis rond. Dit ceremonieel Zapoteeks centrum werd gebouwd op een artificieel platgemaakte bergtop.

Dag 13: Home sweet home

We maken ons klaar voor vertrek huiswaarts en nemen onze internationale verbinding vanuit Oaxaca.